|
|
Hogeschool Saxion start opleiding Complementary Alternative Medicine
Bron en aanvullende informatie: www.saxionnext.nl en www.avnh.nl.
Gezondheidsraad over (on)afhankelijkheid onderzoekOnder de intrigerende titel “Wie betaalt, bepaalt?” publiceerde de Gezondheidsraad december 2009 een Signalement. Het verkent de invloed van (industriële) sponsoring op het ontwikkelen van medische kennis, en de ethische vragen die daardoor worden opgeroepen. Het gaat vooral om het stadium van agendering en prioritering (welke kennis moet worden ontwikkeld) en het stadium van de ontwikkeling van die kennis door onderzoek. Zorgelijk is dat inmiddels vaststaat dat onderzoeksresultaten sterk beïnvloed worden door de opdrachtgevende partij (vaak een farmaceutisch bedrijf), ook al zijn onafhankelijke instituten en/of wetenschappers ingeschakeld. Bij het groeiende aantal publiek-private samenwerkingsverbanden waarin de aardgasbaten worden geïnvesteerd en bij ethische kwesties rond het gebruik van placebo’s in klinisch onderzoek worden kritische vraagtekens gezet. Nu geneesmiddelonderzoek bij kinderen door de registratieautoriteiten wordt gestimuleerd, blijkt dat de industrie de marketingtechnisch interessante producten onderzoekt en niet de producten waaraan de kindergeneeskunde juist behoefte heeft. Alle onderzochte kennisgebieden blijken de gevolgen te ondervinden van wat het crowding out effect wordt genoemd, het verschijnsel dat kennisgebieden waarop de verkoop van producten en het maken van winst niet of minder aan de orde zijn in ontwikkeling achterblijven in vergelijking met economisch valoriseerbare kennisgebieden, terwijl er maatschappelijk wel degelijk behoefte aan deze kennis bestaat. Als voorbeeld wordt onder meer genoemd het toegepast voedingsonderzoek op klinische eindpunten. Fabrikanten doen dit soort onderzoek weinig omdat het aantonen van een causale relatie tussen een voedingsmiddel of -ingrediënt en de gezondheid van de proefpersonen langdurig onderzoek vereist en de kosten van dergelijk onderzoek hoog zijn. Ook bij ZonMw maken trials naar de relatie tussen voedingsmiddelen of -ingrediënten en gezondheid/ziekte weinig kans. Te denken valt bijvoorbeeld aan onderzoek naar de relatie tussen bestanddelen van voedingsmiddelen en gezondheid (lycopeen uit tomaat tegen prostaatkanker, flavonoïden uit thee tegen hart- en vaatziekten, de rol van koolhydraten bij het ontstaan van diabetes). De markt biedt geen mechanisme om de onderzoeks- en ontwikkelingskosten terug te verdienen want deze producten zijn niet patenteerbaar. Thema’s die van groot belang zijn voor de volksgezondheid blijven daardoor liggen. Bron: Publicatie 2009/18 op www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/200918.pdf.
Cursus fytotherapie voor dierenartsen
Bron en nadere informatie: website www.stehd.nl.
Ginkgo voorkomt de cognitieve achteruitgang bij ouderen niet
Bron: Snitz BE, et al. Ginkgo biloba for preventing cognitive decline in older adults. JAMA 2009;302(24):2663-70.
Groene thee verlaagt de kans op depressieAan groene thee worden al veel gezondheidseffecten toegeschreven maar nieuw onderzoek lijkt weer een gunstige eigenschap aan dit rijtje te gaan toevoegen. In een epidemiologisch onderzoek onder nog zelfstandig wonende oudere Japanners is namelijk een verband gevonden tussen de consumptie van groene thee en de incidentie van depressieve klachten. De consumptie van groene thee werd in dit onderzoek onder 1058 personen van 70 jaar en ouder gekwantificeerd aan de hand van een vragenlijst over het voedingspatroon. Het voorkomen van depressieve klachten werd vastgesteld met behulp van een gevalideerde vragenlijst (Geriatric Depression Scale). Ouderen werden verdeeld in drie groepen, mensen die minder dan één kop groene thee per dag dronken, mensen die 2-3 kopjes per dag dronken en mensen die meer dan vier kopjes dronken. Ten opzichte van de mensen die weinig groene thee dronken, bleken de mensen met een hoge groene thee consumptie minder milde tot ernstige depressieve klachten te rapporteren (odds ratio 0,96 (95% betrouwbaarheidsinterval (BI): 0,66-1,42)) en 0,56 (95% BI: 0,39-0,81) voor respectievelijk 2-3 kopjes en ≥ 4 kopjes groene thee per dag (P(trend) = 0,001)). Door de onderzoekers wordt gesuggereerd dat de antidepressieve werking te maken heeft met een effect van groene thee op de stress-respons en mogelijk ook met een ontstekingsremmende activiteit. Nader onderzoek moet het werkingsmechanisme echter verder ophelderen. Bron: Niu K, et al. Green tea consumption is associated with depressive symptoms in the elderly. Am J Clin Nutr 2009;90:1615-22.
Een verbinding uit olijfolie in de strijd tegen de ziekte van Alzheimer
Bron: Pitt J, et al. Alzheimer’s-associated Aβ oligomers show altered structure, immunoreactivity and synaptotoxicity with low doses of oleocanthal. Toxicol Appl Pharmacol 2009;240:189-97.
Mariadistel vermindert chemotherapie-geïnduceerde leverontstekingen
Bron: Ladas EJ, et al. A randomized, controlled, double-blind, pilot study of milk thistle for the treatment of hepatotoxicity in childhood acute lymphoblastic leukemia (ALL). Cancer 2010;116(2):506-13. |
|
|
|